Selepas seorang ahli akademik menyarankan bahawa sekolah Cina menyemai benih perkauman, beberapa bekas pelajar telah menceritakan pengalaman mereka yang berbeza.
Salah seorang bekas pelajar sekolah Cina, Ahmad, memberitahu bahawa dia merasakan bahawa sekolah tersebut sebenarnya mempromosikan perpaduan dan saling memahami antara pelajar berbilang kaum.
Namun, seorang bekas pelajar lain, Siti, memberitahu bahawa dia mengalami diskriminasi yang berterusan di sekolah tersebut kerana tidak fasih berbahasa Cina.
Menurut bekas pelajar lain yang enggan dikenal pasti, dia mendapati bahawa sekolah Cina memberikan kelebihan kepada pelajar berketurunan Cina dan tidak memberi perhatian yang cukup kepada pelajar bukan Cina.
Ahli akademik yang memberikan pandangan tersebut, Profesor X, menyatakan bahawa sekolah Cina secara tidak langsung boleh meningkatkan kesedaran kepelbagaian budaya di kalangan pelajar.
Bagaimanapun, beliau juga menegaskan bahawa sekolah tersebut perlu memastikan bahawa semua pelajar menerima pendidikan yang sama tanpa mengira kaum.
Profesor X menggesa kerajaan dan pihak berkuasa pendidikan untuk mengambil langkah proaktif dalam memastikan keadilan dan kesamarataan dalam sistem pendidikan negara.
Beliau juga menyeru agar sekolah Cina dan semua institusi pendidikan mengutamakan nilai perpaduan dan keharmonian antara pelajar dari pelbagai latar belakang.
Dalam pada itu, Kementerian Pendidikan dilaporkan telah memulakan siasatan terperinci untuk memahami isu-isu yang dikemukakan oleh bekas pelajar sekolah Cina berkenaan.
Sebagai langkah pertama, Kementerian Pendidikan berjanji akan mengadakan dialog dengan semua pihak yang terlibat bagi memastikan setiap pelajar menerima pendidikan yang seimbang dan adil di negara ini.