Suara Malaysia
ADVERTISEMENTFly London from Kuala LumpurFly London from Kuala Lumpur
Wednesday, November 6, 2024
More
    ADVERTISEMENTFly London from Kuala LumpurFly London from Kuala Lumpur
    HomeNewsHeadlinesGangguan air: Tak perlu bergaduh, kata Chow

    Gangguan air: Tak perlu bergaduh, kata Chow

    -

    Fly AirAsia from Kuala Lumpur

    Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow menyatakan bahawa pihak semua pihak perlu memberi fokus kepada kerja pembaikan gangguan air yang berlaku baru-baru ini. Beliau mendesak agar tidak ada pertelagahan mengenai isu ini tetapi semua pihak perlu sama-sama bekerjasama untuk memastikan keselamatan air minum penduduk Pulau Pinang dalam jangka masa panjang.

    Chow juga menegaskan bahawa pihaknya bersama-sama Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) tidak perlulah memberi penjelasan mengenai gangguan air yang berlaku dari 10 hingga 14 Januari kerana semua penjelasan dan persiapan telah dilakukan sebulan sebelumnya. Beliau turut menambah bahawa kritikan dan pertikaian tidak perlu berlaku kerana yang penting kini adalah memastikan kerja penggantian injap berjalan lancar.

    Chow juga berharap agar semua pengguna dapat bersabar dan menyimpan air dengan cekap sepanjang tempoh ketiadaan bekalan air. Beliau menyatakan bahawa lori-lori tangki air akan dihantar ke kawasan terjejas untuk memastikan keperluan air minum diuruskan.

    PBAPP sebelum ini telah mengumumkan bahawa sebanyak 59,000 pengguna, termasuk bukan domestik, akan terjejas dengan gangguan air yang dirancang untuk kerja-kerja pembaikan menjelang penggantian dua injap 1,200 milimeter di LRA Sungai Dua. Pertubuhan ini juga sudah bersedia dengan lori tangki air untuk mengurangkan kesan ketiadaan bekalan air kepada penduduk.

    Chow menegaskan bahawa walaupun terdapat tentangan daripada segelintir pihak mengenai penangguhan gangguan air berjadual, tetapi tindakan ini perlu dilakukan kerana sudah dirancang sebelumnya. Kini, fokus seterusnya adalah pemulihan bekalan air kepada kesemua pengguna yang terjejas.

    Selepas penggantian injap, tumpuan seterusnya akan diberikan kepada pemulihan bekalan air kepada kesemua pengguna. 33 peratus daripada 590,000 pengguna dijangka memperoleh bekalan air dalam tempoh 48 jam dan 84 peratus dalam masa 72 jam. Baki 16 peratus pengguna terjejas akan menerima bekalan dalam tempoh 96 jam disebabkan lokasi mereka berada di hujung paip agihan (EoL) dan kawasan tanah tinggi.

    Suara
    Suarahttps://www.suara.my
    Tech enthusiast turning dreams into reality, one byte at a time 🚀

    Related articles

    ADVERTISEMENTFly London from Kuala Lumpur

    Subscribe to Newsletter

    To be updated with all the latest news, offers and special announcements.

    Latest posts