Tiada pembocoran data rakyat dan penduduk Selangor berlaku melalui Program Insurans Am Selangor (Insan) kerana ia dilindungi oleh kerajaan Negeri. Menteri Besar Selangor (Pemerbadanan), juga dikenali sebagai MBI Selangor, dalam satu kenyataan menyatakan bahawa dakwaan mengenai pembocoran data rakyat dan penduduk Negeri itu adalah tidak benar. Beliau berkata bahawa dakwaan palsu ini telah disalahgunakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab melalui laman sesawang program Insan tersebut.
Untuk mengatasinya, laman sesawang Insan sedang diperkuatkan dengan ciri keselamatan tambahan dan akan segera beroperasi. MBI Selangor memberitahu bahawa program Insan merupakan inisiatif kerajaan Negeri Selangor yang bertujuan untuk memberikan perlindungan insurans am kepada enam juta penduduknya. MBI Selangor dilantik sebagai agensi pelaksana program ini, manakala Wavpay Fintech Holding Sdn Bhd bertanggungjawab sebagai pengendali perkhidmatan.
Insan adalah sebahagian daripada komitmen kerajaan Negeri Selangor untuk mengurangkan beban kewangan rakyat apabila berlakunya kemalangan atau kematian. Ini adalah satu langkah yang perlu diambil mengikut laporan peningkatan kemalangan jalan raya di Malaysia dari 370,286 pada tahun 2021 kepada 545,588 pada tahun 2022.
Insan melindungi penduduk Selangor yang berumur dari 30 hari hingga 80 tahun. Terdapat dua jenis skim Insan yang ditawarkan iaitu skim konvensional oleh AmGeneral Insurance Berhad dan skim takaful oleh Takaful Ikhlas General Berhad. Sehingga Julai 2023, sebanyak 44 kes tuntutan telah diselesaikan dengan jumlah pemberian pampasan sebanyak RM537,000 untuk kes kematian atau kecacatan kekal.
Kerajaan Selangor juga telah mengambil inisiatif untuk memudahkan proses pendaftaran dengan melaksanakan prapendaftaran automatik. Prapendaftaran automatik ini memadankan maklumat daftar pengundi Suruhanjaya Pilihan Raya dengan nombor kad pengenalan rakyat dan penduduk Negeri. Ini bertujuan untuk mengurangkan kesulitan pendaftaran terutama untuk warga emas.
Walaubagaimanapun, untuk memperoleh perlindungan Insan ini, penerima polisi perlu mengesahkan diri mereka serta bersetuju menerima tawaran perlindungan tersebut. Jika langkah pengesahan ini tidak dilakukan, tuntutan perlindungan sosial RM10,000 untuk kes kematian atau kehilangan upaya akibat kemalangan tidak akan diberikan.
Pengguna boleh merujuk kepada lampiran soalan lazim (FAQ) dan laman sesawang Insan di www.programinsan.com untuk maklumat lanjut mengenai program ini.