PARLIMEN l Kerajaan akan memberi tumpuan kepada penyediaan kemudahan pengecas kenderaan elektrik (EV) jenis arus terus (DC) bagi mengatasi masalah kebimbangan jarak yang dihadapi oleh pengguna EV untuk perjalanan jauh.
Kebimbangan jarak merujuk kepada kebimbangan mengenai jarak yang mampu diliputi oleh sesebuah EV selepas dicas sekali, atau dengan kata lain, pengguna risau kenderaan habis bateri di tengah jalan.
Timbalan Menteri Pelaburan, Perdagangan, dan Industri, Liew Chin Tong menyatakan bahawa kementeriannya sedang bekerjasama dengan Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii) serta Malaysia Green Technology and Climate Change Corporation (MGTC) untuk menilai dan menyempurnakan keperluan meningkatkan sasaran pengecas DC.
Keterangan untuk mengkaji semula sasaran 10,000 unit pengecas EV telah dibincangkan dalam Mesyuarat Jawatankuasa EV Kebangsaan (NEVSC) Bil. 1/2024.
“Keputusan daripada kajian tersebut akan dibentangkan dalam Mesyuarat NEVSC yang akan diadakan pada suku kedua tahun 2024,” katanya semasa membincangkan Usul Menjunjung Kasih Titah Diraja bagi Kementerian Pelaburan, Perdagangan, dan Industri di Dewan Rakyat hari ini.
Liew juga menyatakan bahawa untuk membantu mencapai matlamat kerajaan, syarikat konsesi akan bekerjasama dengan Tenaga Nasional Bhd (TNB) bagi memastikan bekalan elektrik sedia ada mencukupi untuk menampung permintaan stesen pengecas jenis DC.
Selain itu, Lembaga Lebuhraya Malaysia turut akan menyokong syarikat konsesi dan pengusaha pengecas EV dalam mempercepatkan proses kelulusan yang terlibat.
Hingga 1 Januari 2024, terdapat sebanyak 2,020 unit kemudahan pengecas EV (EV Charging Bay – EVCB) yang telah disediakan, di mana 429 unit adalah jenis DC dan selebihnya 1,591 unit adalah jenis arus ulir (AC). Penyebaran jumlah EVCB ini mencakupi semua Negeri serta Wilayah Persekutuan (kecuali Labuan).
Bagi melengkapkan ekosistem automotif termasuk EV, kerajaan memperkenalkan inisiatif Kemudahan Rawatan Automotif Berlesen (AATF) bagi memastikan pengurusan kenderaan terbengkalai dan komponen automotif terpakai mematuhi Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 (AKAS).
Liew juga mengumumkan bahawa sehingga kini, terdapat dua AATF yang diluluskan oleh Jabatan Alam Sekitar dan lima syarikat sedang dinilai untuk mendapatkan lesen AATF, di mana salah satu syarikat berpotensi untuk menjalankan aktiviti kitar semula bateri EV.
“Selain itu, kerajaan sedang mengembangkan Garis Panduan untuk Kitar Semula dan Pengilangan Semula Bateri EV di Malaysia berdasarkan MS 2697:2018 (4R), garis panduan ini dijangka akan disiapkan pada suku kedua 2025,” katanya.
– Bernama