Suara Malaysia
ADVERTISEMENTFly London from Kuala LumpurFly London from Kuala Lumpur
Saturday, October 5, 2024
More
    ADVERTISEMENTFly London from Kuala LumpurFly London from Kuala Lumpur
    HomeNewsHeadlines‘Kod pakaian’ pusat servis: Tumpu pada kualiti perkhidmatan, gesa MCA

    ‘Kod pakaian’ pusat servis: Tumpu pada kualiti perkhidmatan, gesa MCA

    -

    Fly AirAsia from Kuala Lumpur
    Syarikat swasta sepatutnya memberi tumpuan kepada kualiti perkhidmatan kepada pelanggan daripada mengehadkan kebebasan berpakaian di premis mereka, demikian menurut MCA. Ketua Pemudanya, Nicole Wong, menyatakan bahawa sekatan pakaian yang melampau akan menjadikan Malaysia kelihatan ketinggalan zaman dan feudal. Beliau berkata demikian berhubung dengan kontroversi yang berlaku di pusat servis kenderaan Perodua di Semambu, Kuantan, di mana notis larangan pemakaian seluar dan skirt pendek, baju tanpa lengan, dan jeans koyak diletakkan di premis tersebut.

    Wong menyatakan bahawa kontroversi mengenai pakaian sebenarnya tidak seharusnya berlaku. Selagi pakaian yang dipakai adalah sesuai dan sopan, sama ada di premis kerajaan atau swasta, seharusnya tidak ada campur tangan yang berlebihan dalam hal kebebasan berpakaian orang ramai. Rakyat Malaysia perlu menjaga semangat saling menghormati dan memahami antara satu sama lain.

    Beliau juga menyatakan bahawa dalam beberapa keadaan, pengusaha syarikat boleh menetapkan sekatan pakaian, seperti di restoran mewah yang mensyaratkan pelanggan berpakaian formal sebelum masuk. Namun, sekatan yang berlebihan ini dianggap tidak wajar dalam kebanyakan situasi dan perkhidmatan biasa.

    Notis kod pemakaian tersebut telah menimbulkan pelbagai reaksi di media sosial. Walau bagaimanapun, Wong gembira apabila pusat servis tersebut dengan serta-merta menarik balik notis tersebut dan memberikan penjelasan. Pengurus perkhidmatan pusat servis tersebut dalam kenyataannya menyatakan bahawa notis itu diturunkan selepas tular di media sosial untuk mengelakkan salah faham. Keputusan itu dibuat setelah berbincang dengan ibu pejabat. Mereka juga menyatakan bahawa akan terus memberikan perkhidmatan seperti biasa tanpa mengambil kira pakaian pelanggan.

    Bagi beliau, notis tersebut hanya berbentuk galakan dan tidak diwajibkan.

    Suara
    Suarahttps://www.suara.my
    Tech enthusiast turning dreams into reality, one byte at a time 🚀

    Related articles

    Follow Us

    20,237FansLike
    1,158FollowersFollow
    1,051FollowersFollow
    1,251FollowersFollow
    ADVERTISEMENTFly London from Kuala Lumpur

    Subscribe to Newsletter

    To be updated with all the latest news, offers and special announcements.

    Latest posts