Muda telah mencadangkan agar sistem pendidikan di Malaysia diubah menjadi sistem tadika hingga gred 12 (K-12) dengan peperiksaan kemasukan tunggal untuk masuk universiti. Presidennya, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, menjelaskan bahawa para pakar pendidikan telah lama mendesak kerajaan untuk mempertimbangkan pelaksanaan kaedah tersebut kerana banyaknya program prauniversiti yang ada.
Beliau berkata, “Kita mempunyai STPM, matrikulasi, A-levels, O-levels, diploma, dan banyak lagi pilihan untuk pelajar yang ingin mendaftar selepas SPM, yang mempunyai penilaian yang berbeza-beza. Oleh itu, mengapa para pakar memberitahu kita bahawa kita perlu mengamalkan sistem K-12 di mana pelajar hanya perlu menduduki satu peperiksaan kemasukan untuk masuk universiti?”
Selain itu, Syed Saddiq juga mencadangkan penubuhan sebuah jawatankuasa khas di Parlimen untuk membolehkan sistem ini dibincangkan dan digubal dalam masa terdekat.
Sistem pendidikan K-12 merujuk kepada struktur pendidikan yang mencakup tadika hingga gred ke-12 di negara-negara seperti Amerika Syarikat dan Korea Selatan. Kanak-kanak akan memulakan pendidikan formal mereka di tadika pada usia lima dan enam tahun, kemudian melanjutkan ke sekolah rendah (darjah 1 hingga 5), sekolah menengah rendah (darjah 6 hingga 8), dan akhirnya sekolah menengah tinggi (darjah 9 hingga 12).
Selama gred tersebut, mata pelajaran asas seperti membaca dan matematik akan diajar kepada pelajar sebelum mereka diperkenalkan kepada pelbagai bidang pendidikan dan kemudian memilih bidang yang sesuai dengan kerjaya masa depan mereka.
Dalam sistem ini, pelajar biasanya lulus pada usia 18 tahun setelah mengambil ujian kemasukan universiti atau kolej yang serupa dengan Ujian Penilaian Skolastik (SAT) di Amerika Syarikat.
Syed Saddiq juga mengakui kebimbangan orang ramai mengenai sistem ini kerana ia mungkin bercanggah dengan kuota Bumiputera di institusi pengajian tinggi. Oleh itu, beliau mengulangi saranan kepada kerajaan untuk menukar kuota sedia ada kepada kuota berasaskan keperluan yang memberikan penekanan kepada latar belakang pelajar yang kurang bernasib baik, bukannya berdasarkan bangsa atau agama mereka.
Beliau menegaskan bahawa sistem pendidikan berasaskan keperluan tidak akan mengecilkan peluang pelajar yang kurang bernasib baik di Sabah dan Sarawak atau mereka yang datang dari keluarga susah di bandar.
Untuk mencapai usaha ini, Syed Saddiq menyatakan bahawa diperlukan politik dwipartian dan semua wakil rakyat dari semua parti perlu mengutamakan isu kesaksamaan pendidikan.
Sebelum mencadangkan ini, Muda mengambil tindakan untuk menangani situasi ini selepas Perdana Menteri menyatakan bahawa kuota bumiputera dalam pendidikan tidak boleh dimansuhkan. Anwar Ibrahim menyatakan bahawa jika kuota itu dibatalkan, Pakatan Harapan (PH) dan BN akan kalah di semua pilihan raya akan datang.
Anwar mengatakan bahawa dia secara peribadi akan menyelesaikan rayuan individu oleh bukan Melayu, tetapi menyokong pemansuhan sistem itu akan “mencetuskan kekacauan di negara ini.”
Sebelum ini, Anwar juga menyatakan dalam Ekonomi Madani bahawa kerajaan akan memberi lebih banyak peluang kepada rakyat Malaysia dari semua etnik, agama, dan latar belakang secara adil melalui biasiswa dan penempatan sekolah berasrama yang akan memberi keutamaan kepada golongan berpendapatan rendah.
Selain itu, Syed Saddiq juga menggesa kerajaan untuk menggalakkan program pendidikan dan latihan teknikal dan vokasional (TVET). Dia memperhatikan bahawa program TVET mempunyai pengambilan yang rendah dan mempunyai kebimbangan bahawa bilangan pelajar akan berkurang setiap tahun.
Beliau berkata, “Kerajaan membelanjakan RM8 bilion setiap tahun untuk TVET tetapi pengambilan masih kurang dari 50 peratus. Pelajar di bidang TVET akan memiliki kemahiran pekerjaan yang lebih tinggi dan diberi elaun bulanan, tetapi kita perlu berfikir di luar kotak.”