MYAirline Sdn Bhd hari ini mengumumkan bahawa telah menerima lebih daripada 15 cadangan daripada pelabur berpotensi, di mana dua daripadanya berada dalam peringkat rundingan lanjutan. Syarikat penerbangan itu dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini berkata, mereka sedang berusaha untuk memfinalisasi pakej permodalan semula dengan tujuan memulihkan operasi mereka.
Selain itu, pakej permodalan semula ini juga akan membolehkan syarikat membayar balik wang kepada penumpang yang terjejas, serta pembayaran gaji dan yuran yang perlu dibayar kepada pihak berkuasa. MyAirline juga menegaskan bahawa mereka tidak akan memberhentikan atau memerintahkan kakitangan mereka untuk mengambil cuti tanpa gaji sejak 12 Oktober yang lalu.
Dalam satu kenyataan, pihak syarikat berharap agar kakitangan akan bekerjasama dengan mereka dalam menghadapi cabaran ini. Mereka memberi jaminan kepada kakitangan bahawa MyAirline akan melakukan segala yang mampu untuk menangani masalah mereka sebaik mungkin. Perlu ditegaskan bahawa MyAirline telah mengalami penutupan operasi pada 12 Oktober 2023 kerana masalah kewangan.
Selain itu, MyAirline juga telah menubuhkan ‘Tabung Ihsan’ secara dalaman untuk mengumpul derma bagi membantu pekerja yang paling terjejas teruk. MyAirline turut membuat perjanjian dengan Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) agar pekerjanya layak memohon Skim Insurans Pekerjaan (EIS) bagi meringankan beban kewangan mereka.
MYAirline juga telah menerima lebih daripada 30,000 panggilan dan e-mel daripada penumpang yang terjejas dan pasukan khidmat pelanggan sedang berusaha untuk menanganinya. MyAirline berhasrat untuk membayar kembali semua bayaran balik sebaik sahaja mereka menerima pakej permodalan semula daripada pelabur mereka. Mereka akan memberikan maklumat terkini kepada penumpang dan pihak yang berkaitan mengenai status pembayaran tersebut.
Sumber: Bernama