MYAirline, syarikat penerbangan tambang murah, telah memohon maaf kepada penumpang susulan penggantungan operasi syarikat itu baru-baru ini. Azharuddin Abdul Rahman, Eksekutif Interim MYAirline, berkata bahawa syarikat kini sedang dalam proses mempercepatkan bayaran balik wang kepada penumpang. Dia juga meminta penumpang supaya bersabar memandangkan syarikat kini menerima lebih 12,000 emel daripada mereka yang terjejas. Dalam satu kenyataan, katanya, “MYAirline juga sedang mewujudkan talian hotline, untuk membantu penumpang kami yang terjejas dengan lebih baik.” Bagi memudahkan proses bayaran balik, penumpang digalakkan memberikan nombor tempahan (PNR) dan menghantar e-mel kepada [email protected]
Azharuddin berkata semua kakitangan MYAirline masih dalam penggajian penuh dan tiada pekerja yang diberikan cuti tanpa gaji. Menyentuh mengenai perkongsian strategik, dia berkata beberapa pihak telah menunjukkan minat terhadap MyAirline dan syarikat kini sedang menilai cadangan tersebut.
Pada Khamis lalu, MYAirline telah mengumumkan penggantungan operasinya serta merta berikutan tekanan kewangan. Menteri Pengangkutan Anthony Loke kemudian menyifatkan syarikat penerbangan itu sebagai tidak bertanggungjawab berikutan keputusan mengejut itu. Walau bagaimanapun, MyAirline telah memberi jaminan kepada Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom) untuk membuat bayaran balik kepada penumpang yang terjejas.
Loke berkata kira-kira 125,000 orang termasuk mereka yang telah membeli tiket penerbangan itu terjejas berikutan penggantungan operasi syarikat itu. Beliau juga menyatakan bahawa jualan tiket yang ditempah sehingga Mac 2024 adalah berjumlah kira-kira RM20 juta. Sebagai langkah tanggapan, beberapa syarikat penerbangan lain menawarkan tiket dengan harga diskaun kepada penumpang yang terjejas.