Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) mengeluarkan kenyataan bahawa hampir semua sekolah di seluruh negara mengalami kekurangan guru. Presidennya, Aminuddin Awang, yang dikutip oleh Berita Harian Online, menyatakan bahawa situasi ini berlaku kerana tiada tenaga pengajar baru yang ditempatkan untuk menggantikan guru-guru yang sudah bersara. Beliau juga menjelaskan bahawa taburan kekurangan guru tidak lagi terhad kepada sekolah di luar bandar, tetapi turut berlaku di sekolah-sekolah dalam bandar.
Laporan NUTP ini berdasarkan dapatan daripada kira-kira 50 program turun padang yang dilaksanakan sepanjang tahun ini. Isu kekurangan guru merupakan aduan tertinggi yang diterima setiap sesi. Malah, aduan daripada sekolah-sekolah juga menunjukkan bahawa terdapat kekurangan sehingga 10 guru pada satu masa, dan tenaga pengajar lain terpaksa menanggung bebanan tersebut.
Aminuddin menegaskan bahawa kekurangan guru ini disebabkan oleh kegagalan mengganti guru-guru yang telah bersara. Beliau berkata, “Apabila kita turun padang sesi bertemu ahli, kebanyakan aduan membabitkan guru yang sudah bersara belum diganti menyebabkan berlakunya kekurangan itu.” Situasi ini semakin diperparah oleh keadaan di mana ramai guru memohon bersara awal.
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) juga mengakui bahawa ramai guru Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris telah memohon bersara awal sejak dua tahun lalu. Guru-guru Matematik, Pendidikan Islam, Sains, dan Sejarah juga turut memohon bersara dengan jumlah keseluruhan seramai 6,890 pegawai. Untuk mengatasi masalah kekurangan guru ini, KPM telah membuka pengambilan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) Gred DG41 bagi mengisi 19,000 kekosongan di seluruh negara.
Bagaimanapun, walaupun terdapat 418,000 guru ditempatkan di 10,225 sekolah rendah dan menengah di seluruh negara, pertambahan beban tugas guru menjadi salah satu punca ramai guru memohon bersara awal. Selain itu, guru juga menghadapi kesukaran untuk mengadaptasi teknologi yang semakin berkembang. Aminuddin menyatakan bahawa perubahan sistem dan peningkatan tugas merupakan beberapa faktor yang menyebabkan trend bersara awal di kalangan guru sejak 10 tahun lalu.
Aminuddin turut menyatakan hasrat NUTP untuk memperoleh pewartaan waktu bekerja harian bagi guru-guru di Malaysia melalui undang-undang. Ketika ini, guru-guru hanya mempunyai 45 jam bekerja dalam tempoh seminggu tanpa pewartaan harian yang jelas. Beliau percaya bahawa pewartaan waktu bekerja harian akan memberi manfaat kepada guru-guru dalam menguruskan masa mereka dengan lebih berkesan.
Kesimpulannya, kekurangan guru di sekolah-sekolah di seluruh negara merupakan satu isu yang serius. Kementerian Pendidikan Malaysia perlu mengambil langkah-langkah untuk mengatasi masalah ini, seperti pembukaan pengambilan guru baru dan pemantauan keperluan guru di setiap sekolah. Selain itu, pewartaan waktu bekerja harian juga perlu dipertimbangkan bagi meningkatkan kesejahteraan guru-guru dan memastikan mereka dapat melaksanakan tugas mereka dengan efisien.