MyDigital ID Sdn Bhd telah memberi jaminan bahawa platform pengenalan digitalnya selamat digunakan menjelang kemunculannya bulan depan.
Ketua pegawai solusi syarikat, Redzuan Abdullah berkata perkhidmatan itu mempunyai dasar pengekalan data sifar. Sebarang data yang masih dalam transit akan disulitkan dan oleh itu tidak berguna kepada bakal penceroboh.
“Kami memastikan bahawa kami tidak menyimpan data. Setiap kali data datang kepada kami untuk diproses, kami hanya menolaknya.
“Ringkasnya, ia seperti rumah yang selamat sepenuhnya, tetapi jika anda berpeluang untuk menceroboh masuk, tiada apa yang boleh dicuri,” katanya kepada pemberita pada taklimat di Kuala Lumpur semalam.
ID MyDigital dijangkakan sebagai satu platform tunggal yang boleh digunakan untuk mengesahkan identiti penggunanya dan log masuk ke dalam pelbagai perkhidmatan dalam talian, terutamanya perkhidmatan kerajaan.
Perdana Menteri Anwar Ibrahim telah mengumumkan peruntukan RM80 juta pada 21 Nov tahun lepas untuk pusat penyelidikan nasional Mimos Bhd mempercepatkan pelaksanaannya.
MyDigital ID Sdn Bhd telah ditetapkan sebagai kenderaan untuk melaksanakannya pada Januari.
Platform itu dilancarkan kepada penjawat awam tahun lepas, dan akan mula dilancarkan kepada orang awam pada bulan Mei.
Ia sudah boleh digunakan untuk log masuk ke aplikasi MySejahtera dan sistem pengurusan sumber manusia oleh perkhidmatan awam, dan akan diperluaskan kepada sektor awam dan swasta.
Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif MyDigital ID Mohd Mirza Mohamed Noor berkata institusi kewangan dan perkhidmatan e-dompet juga telah menunjukkan minat yang mendalam semasa sesi penglibatannya, yang melihatnya sebagai satu cara untuk mencegah transaksi penipuan dan untuk memenuhi syarat kenali- pelanggan -anda semasa mendaftarkan pelanggan baru.
Sesetengah institusi telah menyatakan minat untuk mengintegrasikan perkhidmatan mereka dengan MyDigital ID dalam tempoh enam bulan akan datang.
“Dari segi standard keselamatan mana-mana aplikasi, (aplikasi) perbankan memegang standard dan keperluan tertinggi.
“Jadi, kami menanganinya dari atas, bermakna jika kami dapat meyakinkan institusi perbankan dan insurans untuk menggunakan MyDigital ID, ia akan menjadi kerja yang mudah bagi kami (untuk meyakinkan orang ramai) untuk bergerak ke hadapan,” tambahnya.
Bagi memudahkan integrasi dengan perkhidmatan dengan sektor swasta, Mirza berkata pembangunan sandbox akan dilancarkan pada Mei supaya ujian boleh dilakukan bagi memastikan kedua-dua perkhidmatan mereka dapat berfungsi dengan lancar.
Bagi proses pendaftaran awam, Mirza berkata ia akan dilakukan secara dalam talian melalui pengecaman muka, yang akan dibandingkan dengan pangkalan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk pengesahan.
Sebagai alternatif, kiosk pendaftaran yang dilengkapi pembaca cap jari akan diwujudkan di pejabat JPN dan kemudiannya diperluaskan ke kawasan luar bandar dan kawasan terpencil.
Setelah identiti pengguna disahkan, sijil digital akan dikeluarkan dan dipautkan pada telefon pengguna. Sijil ini akan digunakan untuk mewakili pengguna untuk mengesahkan pelbagai transaksi dalam talian.
Hanya satu telefon boleh dipautkan kepada setiap pengguna dan akses kepadanya memerlukan kata laluan.
Sekiranya sijil perlu dibatalkan, seperti jika pengguna kehilangan telefon atau menukar telefon baru, prosedur perlu dilakukan di kiosk.
Mirza menjelaskan ini adalah ciri keselamatan untuk menghalang orang yang tidak sah daripada membatalkan sijil digital orang lain atau menyamar sebagai mereka, kerana proses itu memerlukan pengesahan cap jari dengan MyKad.
Walaupun pendaftaran tidak diwajibkan dan tidak akan menggantikan MyKad sebagai dokumen pengenalan diri, dia berharap semua individu yang mempunyai MyKad akan mendaftar pada akhir tahun ini.