Seorang perniagaan wanita telah diperdaya oleh sindiket pemberi pinjaman wang palsu yang mengakibatkan kerugian sebanyak RM213,700. Ketua Polis Perak, Datuk Mohd Yusri Hassan Basri, mengumumkan bahawa pihak polis telah menjalankan siasatan awal dan mendapati mangsa yang berusia 51 tahun itu telah melihat iklan pinjaman wang di Instagram yang dikaitkan dengan satu individu.
“Mangsa tersebut berminat untuk meminjam RM70,000 dan telah menghubungi nombor telefon yang diiklankan. Dia berurusan dengan seorang lelaki yang kemudian meminta mangsa untuk membuat beberapa pembayaran sebagai bayaran proses untuk memperoleh pinjaman tersebut,” kata Datuk Mohd Yusri dalam satu kenyataan hari ini.
Pada saat itu, mangsa membuat 25 transaksi pembayaran kepada 16 akaun bank yang berbeza, dengan jumlah keseluruhan RM100,020, seperti yang diarahkan oleh suspek. Selain itu, mangsa juga terjebak dengan iklan pinjaman di Instagram yang kedua daripada sebuah syarikat lain dan ingin meminjam RM60,000.
“Mangsa telah membuat urusan dengan suspek kedua yang juga meminta bayaran proses dan bayaran perkhidmatan, dan telah melakukan 24 transaksi kepada 14 akaun berbeza dengan jumlah keseluruhan RM113,680,” jelasnya.
Walau bagaimanapun, selepas 49 transaksi untuk kedua-dua pinjaman tersebut, mangsa masih tidak dapat memperoleh jumlah pinjaman sepertimana yang dijanjikan oleh kedua-dua suspek.
“Mangsa cuba menghubungi kedua-dua suspek untuk bertanyakan tentang pinjaman yang diminta melalui panggilan telefon dan mesej, tetapi nombor mangsa telah disekat. Mangsa kemudian sedar bahawa dia telah ditipu dan membuat laporan polis. Kes ini kini sedang disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan,” tambahnya.
Kes ini adalah salah satu daripada banyak kes penipuan yang berkaitan dengan pinjaman wang palsu yang semakin meningkat di negara ini. Orang awam perlu berwaspada dan berhati-hati ketika membuat urusan kewangan dalam talian. Jangan mudah terpedaya dengan tawaran yang terlalu baik untuk menjadi kenyataan dan pastikan bahawa pihak yang dituju adalah pihak yang sah dan berlesen.
Pihak polis juga mengingatkan untuk tidak memberikan butiran peribadi atau maklumat perbankan kepada pihak yang tidak dikenali. Sekiranya terdapat sebarang kejadian yang mencurigakan atau ingin membuat aduan, sila hubungi pihak berkuasa berkenaan atau Pusat Gerakan Perlindungan Pengguna Malaysia (CPC) untuk mendapatkan bantuan dan nasihat yang tepat.