Kenaikan tarif air di Negeri Kelantan telah disambut baik oleh penduduk tempatan seperti yang dinyatakan oleh Malaysiakini.
Namun, harapan besar mereka adalah untuk melihat peningkatan mutu perkhidmatan dari syarikat induk, iaitu Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB), sambil menyediakan bekalan air yang berkualiti.
Seorang usahawan, Saliha Abdul Kadir, 56 (gambar bawah), menyatakan bahawa sebagai pengguna, dia berharap kenaikan tarif air akan membawa perubahan yang lebih baik dalam perkhidmatan berbanding sebelum ini.
“Kita faham tentang kenaikan tarif, tetapi saya berharap agar ia sepadan dengan perkhidmatan dan kualiti bekalan air,” katanya ketika ditemui Malaysiakini di Kota Bharu.
Seorang peniaga yang dikenali sebagai Arif, 46, mempunyai pandangan yang berbeza berkenaan dengan kenaikan tarif air tersebut.
Beliau menyatakan bahawa beliau tidak bersetuju dengan kenaikan tanpa sebarang perubahan dari pihak yang mengendalikan bekalan air.
“Tetapi saya setuju dengan kenaikan tersebut sekiranya ia membawa perubahan positif yang memberi jaminan kepada pengguna bahawa tiada lagi masalah yang sama berulang,” katanya.
“Pihak yang bertanggungjawab perlu menyelesaikan isu-isu yang berlarutan seperti bekalan terputus tanpa notis dan isu bekalan air tercemar,” tambahnya.
Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) telah mengumumkan bahawa peningkatan tarif air tersebut tidak boleh ditangguhkan bagi memastikan kemapanan industri perkhidmatan air dalam jangka panjang dan memberi impak kepada kualiti perkhidmatan bekalan air yang dinikmati oleh rakyat.
Kenaikan purata sebanyak 22 sen bagi setiap meter padu telah diumumkan, manakala di Kelantan, tarif air baru meningkat 23 sen bagi setiap satu meter padu untuk pengguna domestik berkuat kuasa pada 1 Februari akan datang.
Menteri Besar Kelantan, Mohd Nassuruddin Daud (gambar bawah) menyuarakan kenyakinan bahawa kenaikan tarif air tidak akan memberi beban kepada pengguna.
Beliau juga menjamin bahawa kerajaan Negeri akan menyediakan perkhidmatan bekalan air yang lebih berkualiti kepada pengguna susulan pelarasan tarif air tersebut.
Seorang penjawat awam, Nur Fasihah Fauzi, 27, menekankan bahawa penduduk Kelantan sering menghadapi masalah bekalan air yang berlarutan sejak dulu.
Oleh itu, beliau berharap agar AKSB dapat menyelesaikan masalah-masalah berkenaan secara komprehensif selepas kenaikan tarif baru itu dikenakan.
“Namun, AKSB perlu menyelesaikan isu-isu yang selama ini membelenggu para pengguna, termasuk ketiadaan bekalan air pada hari perayaan,” katanya.
“Di rumah saya sendiri, saya mengalami masalah bekalan air sehingga terpaksa menggunakan air boring untuk memenuhi keperluan seisi keluarga,” tambahnya.