Laporan awal siasatan berhubung nahas pesawat di Bandar Elmina di Shah Alam menyatakan bahawa tiada bukti yang menunjukkan ketidakupayaan atau faktor fisiologi menyebabkan nahas tersebut. Laporan Awal Kemalangan Pesawat yang dikeluarkan oleh Kementerian Pengangkutan (MOT) Biro Siasatan Kemalangan Udara (AAIB) memberitahu bahawa juruterbang pertama dan juruterbang kedua mempunyai rehat yang mencukupi sebelum penerbangan dan tidak menghadapi masalah kesihatan yang serius berdasarkan rekod kesihatan dan pemeriksaan fizikal.
Laporan itu menyatakan bahawa juruterbang pertama dilaporkan dalam keadaan baik pada malam sebelum kemalangan. Juruterbang pertama juga berjaya berehat dengan baik sebelum penerbangan daripada Langkawi. Pada 17 Ogos lepas, pesawat persendirian Beechcraft Model 390 (Premier 1) terhempas di Elmina, Shah Alam dan mengorbankan 10 orang termasuk lapan penumpang, seorang pemandu e-hailing, dan seorang penunggang motosikal.
Laporan setebal 60 halaman itu juga menyatakan bahawa juruterbang pertama telah dilesenkan dan layak untuk penerbangan mengikut peraturan sedia ada. Kedua-dua juruterbang memiliki sijil perubatan yang sah daripada Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) Amerika dan Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM). Juruterbang pertama memperoleh Sijil Perubatan Kelas Pertama daripada FAA dengan limit untuk mengunakan kanta pembetulan pada 24 Mac 2023 dan memegang Sijil Perubatan CAAM sah dari 6 Dis 6 2022 hingga 31 Dis 2023 dengan limit untuk penglihatan jauh yang rosak.
Berdasarkan pemeriksaan sijil perubatan dan dokumen sokongan, tidak ada masalah perubatan yang ketara dilaporkan oleh juruterbang pertama. Pemeriksa Perubatan Ditetapkan mengesahkan bahawa tidak ada masalah penting pada pemeriksaan fisikal juruterbang tersebut. Juruterbang tersebut tidak mempunyai sebarang keadaan perubatan yang diketahui yang boleh membahayakan keselamatan penerbangan.
Selain itu, penyiasatan mendapati bahawa kejadian berlaku pada waktu siang dengan keterlihatan yang baik melebihi 10 kilometer. Keadaan meteorologi juga baik dengan perubahan angin yang pelbagai. Walau bagaimanapun, AAIB menyatakan bahawa laporan ini hanya mengandungi kenyataan fakta sehingga waktu pengeluaran dan mungkin akan mengalami pindaan atau pembetulan jika terdapat bukti tambahan.
MOT dalam kenyataan hari ini menyatakan bahawa laporan akhir penyiasatan akan disiapkan pada atau sebelum Ogos tahun depan mengikut Konvensyen Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO Annex 13). IAO Annex 13 memperuntukkan tempoh 12 bulan untuk menyempurnakan laporan selepas kemalangan berlaku.
Sumber: Bernama