Mulai tahun ini, Majlis Pelancaran Kempen Keselamatan Jalan Raya bagi setiap musim perayaan di peringkat Kementerian Pengangkutan (MOT) tidak akan diadakan lagi, kata Menteri Pengangkutan, Anthony Loke.
Beliau menyatakan bahawa ini kerana setiap kali kempen tersebut dianjurkan akan melibatkan kos hampir RM200,000, termasuk perbelanjaan cenderamata, makanan, sistem siaran raya, dan pemasangan khemah.
“Semua majlis pelancaran ini tidak perlu, tetapi operasi bersepadu oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan diteruskan, ia tidak akan dihentikan. Kita hentikan majlis perasmian sahaja,” katanya dalam sidang media selepas Majlis Amanat Tahun 2024 MOT di Putrajaya hari ini.
“Kalau syarikat swasta nak buat kempen – boleh, itu terpulang kepada mereka. Yang saya hentikan ialah bajet kementerian sebab kita akan guna untuk tujuan lebih baik, mungkin berikan topi keledar percuma bernilai RM55 setiap satunya, kerana kami dapati masih ada yang menggunakan topi keledar lusuh,” tambah Loke.
Dalam amanatnya, beliau menyatakan bahawa antara fokus MOT tahun ini adalah membudayakan aspek keselamatan, tidak kira sektor darat, udara mahupun maritim.
Contohnya, hampir 7,000 orang terkorban dalam nahas jalan raya tahun lepas. Loke berkata keselamatan pengguna pengangkutan awam merupakan keutamaan MOT dan program-program yang akan dilaksanakan kelak perlu mencapai tujuannya.
Antara fokus lain termasuk memperkasa jaringan ketersambungan dan kebolehcapaian sistem pengangkutan awam dan logistik, mengoptimumkan budaya penyelenggaraan infrastruktur, perkhidmatan dan rangkaian pengangkutan, serta memacu intervensi berdasarkan inovasi pendigitalan.
Loke juga telah meminta supaya pelaporan prestasi setiap agensi di bawah MOT dibuat secara berkala sebagai kayu pengukur program yang dilaksanakan oleh kementerian itu.
“Saya guna pendekatan ini agar kesemua inisiatif MOT ada rancangan komunikasi yang berterusan. Dengan ini kita akan bina keyakinan terhadap kementerian,” katanya.
– Bernama