Pada hari ini, penantian keluarga mangsa nahas pesawat terhempas di Lebuhraya Guthrie, berhampiran Bandar Elmina, Shah Alam, telah berakhir. Jenazah kesemua 10 mangsa telah diserahkan kepada waris masing-masing untuk dikebumikan. Jenazah pertama yang dikebumikan adalah penunggang p-hailing, Muhammad Hafiz Muhammad Salleh, 32 tahun, di Tanah Perkuburan Islam Masjid Al-Huda, Kampung Jerung, Kedah semalam. Sembilan mangsa lain telah dikebumikan secara berperingkat hari ini.
Proses pengenalpastian dan padanan ujian asid deoksiribonukleik (DNA) telah berjaya diselesaikan dalam masa yang lebih awal daripada jangkaan asal, iaitu sehari sebelumnya. Ketua Polis Selangor, Datuk Hussein Omar Khan, menyatakan bahawa sebanyak 300 sampel cebisan mayat telah dihantar ke Jabatan Kimia untuk tujuan padanan DNA. Proses ini melibatkan 30 orang pegawai patologi dan forensik dalam proses bezah siasat.
Beliau juga mengesahkan bahawa tiada lagi individu yang terlibat dan terkorban selain dari 10 mangsa tersebut. Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Alam Sekitar, dan Teknologi Hijau Pahang, Datuk Seri Johari Harun turut menjadi salah seorang mangsa yang terkorban dalam nahas ini.
Selain daripada Datuk Seri Johari Harun, orang-orang yang turut terkorban adalah juruterbang, Shahrul Kamal Roslan, 41, pembantu juruterbang, Heikal Aras Abdul Azim, 45, dan lima penumpang, iaitu Muhammad Taufik Mohd Zaki, 37, Khairil Azwan Jamaludin, 43, Shaharul Amir Omar, 49, Mohammad Naim Fawwas Mohamed Muaidi, 35, dan Idris Abdul Talib @ Ramali, 41. Terdapat juga dua orang awam yang terkorban, iaitu Muhammad Hafiz dan pemandu e-hailing, Sharipudin Shaari, 51, yang kebetulan berada di kawasan kejadian pada masa berlaku nahas.
Pesawat jenis Beechcraft 390 Premier 1 tersebut sedang dalam perjalanan dari Langkawi ke Subang dan telah mendapat kebenaran untuk mendarat pada jam 2.48 petang. Insiden ini sedang disiasat oleh Polis sebagai mati mengejut. Namun, Biro Siasatan Kemalangan Udara (BSKU) akan melaksanakan siasatan insiden tersebut dari aspek nahas.
Sebelum ini, alat perakam suara kokpit (CVR) yang ditemui daripada pesawat telah dihantar kepada BSKU pada 18 Ogos untuk dianalisis. Kini, tumpuan utama adalah kepada laporan awal siasatan nahas yang akan disediakan oleh Kementerian Pengangkutan dalam tempoh 30 hari dari tarikh kejadian.
Menurut Kementerian Pengangkutan, siasatan teknikal berdasarkan Lampiran 13 – Kemalangan Pesawat dan Siasatan Insiden oleh Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) telah bermula sejak tarikh kejadian kemalangan.
Sumber: Bernama