Bagi warga emas, kaedah konvensional atau bersemuka masih menjadi pilihan utama untuk memahami pelaksanaan sistem Pangkalan Data Utama (Padu) secara jelas. Pendekatan “turun padang” bagi penerangan bersemuka dipilih kerana ia memudahkan golongan berusia untuk mendaftar tanpa tercicir.
Jalilah Amin, 60, dari Felda Krau 1, Raub, menyatakan bahawa walaupun mengetahui mengenai Padu melalui media, beliau masih belum memahaminya dengan jelas. Jalilah berharap agar maklumat berkaitan Padu boleh disampaikan dalam bentuk bacaan ringkas dan mudah difahami.
Wong Cheng Huat, 71, dari Kuantan menyatakan bahawa beliau seorang penerima Sumbangan Tunai Rahmah (STR) dan bimbang akan kehilangan bantuan jika tidak mendaftar. Beliau merasakan penerangan daripada jiran lebih membantu dalam memahami sistem Padu.
T Letchumi, 63, dari Kuantan berhasrat untuk pergi ke Pusat Ekonomi Digital (Pedi) bagi mendapatkan penerangan lanjut mengenai Padu. Beliau juga akan berkongsi maklumat tersebut dengan rakan sekerja supaya mereka dapat mendaftar sebelum tarikh tutup pendaftaran.
Pusat Komuniti Desa memainkan perananan penting dalam menyampaikan maklumat mengenai Padu kepada warga emas di luar bandar. Nurulazma Shafiqa Khairul Azhar, Pengurus Pusat Komuniti Desa Serting Ilir, Negeri Sembilan, menyatakan bahawa kebanyakan warga emas memerlukan bantuan untuk mendaftar secara dalam talian.
Azizah Manap, 67, mengakui bahawa pada awalnya beliau agak keliru dengan sistem Padu tetapi akhirnya merasakan bahawa pendaftaran mudah dan selamat. Beliau berharap agar bantuan dan inisiatif diberikan kepada penduduk luar bandar dan warga emas dapat dipermudahkan.
Padu dilancarkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 2 Januari lalu. Ia bertujuan sebagai hab data negara yang selamat dan komprehensif bagi mengelakkan keciciran dalam pengagihan bantuan serta subsidi kerajaan.
-Bernama